אודות בית הספר "גלים"

תמונת הנושא של העמוד

 

מאפיין ייחודי

בבית ספר "גלים" צומחים בחממ"ה (ח= חינוך אישי, מ=מצוינות, מ-מנהיגות, ה– הגשמה).

בית ספר "גלים" ממוקם בכפר הנוער "גלים" בין כרמל לים, בית רב תרבותי המאמין בשוויון הזדמנויות ומאפשר מגוון פרקטיקות לימודיות מותאמות לכל תלמיד וקבוצה.

בית הספר מעודד את תלמידיו ללמוד מקצועות מדעיים וטכנולוגיים, הרלוונטיים למאה ה-21 מתוך אמונה, כי הם אלה, שיפתחו לבוגרנו את הצוהר אל העולם האמיתי, שם יוכלו להשתלב הן בצבא והן באזרחות בתפקידי מפתח.

בית הספר שייך למינהל לחינוך התיישבותי והינו חלק אינטגראלי מכפר נוער, על כל האפשרויות והפוטנציאל הגלומים בו. האתגר בבית ספר התיישבותי הוא לפתח זהות אישית המשולבת בזהות הכפרית האזורית. לצד בית הספר פועלת פנימייה הקולטת בני נוער הזקוקים למסגרת זו, אשר הינם בעלי יכולות אישיות המאפשרות להם להשתלב בביה"ס כתלמידים מן המניין.

לביה"ס מרחב למידה רחב המאפשר לתלמידים סביבה חברתית מגוונת ויכולת הקשבה חברתית. ביה"ס מחויב לחוש את ההתפתחות הרגשית, החברתית והאקדמית של התלמידים ולתת להם  את מרב הכלים להתפתחות אישית ומיצוי מרבי של יכולות וכישורים.

בית ספר "גלים" רואה את האתגר החינוכי המשמעותי בהתאמת המציאות הבית ספרית למציאות הגולבאלית. השינוי מאפיין את חיינו ועל כן בית הספר רואה בשינוי בסיס לצמיחה משמעותית באמצעות תרבות ארגונית המבוססת על השל"ם = שותפות , למידה , מצוינות, המאפשרת לבית הספר להטמיע שינויים פדגוגיים, חברתיי , צוותיים ולהשפיע על כלל באי בית הספר.

המטרות המרכזיות של בית הספר במהלך מסע 2000 הימים הן להוביל את בוגרינו לאחריות ומצויינות אישית, לסובלנות וקבלת האחר ולכבוד הדדי. כל זאת תוך חתירה להישגים לימודיים מצוינים לקראת המחר המבוססים על מיומנויות לימודיות נדרשות כגון: אתגר מחשבתי, סקרנות, חשיבה רפלקטיבית, בחירה, חקר, למידה מבוססת פרוייקטים (PBL) ויזמות. וכמובן עמידה בבחינות המיצ"ב ובבחינות הבגרות בהצלחה רבה.

בית הספר משתף פעולה עם מגוון מוסדות להשכלה גבוהה, עם חברות הייטק מהמובילות בעולם ועם בעלי ענין שונים, שרואים בחינוך בסיס להשקעה משתלמת לעתיד לבוא.

בית הספר מאמין כי ערכים נמצאים בליבו של כל אדם, ועל כן שייכות למקום, לקהילה ולמדינה היא תוצאה של פעולות מעשיות ואמיתיות ביומיום. יוזמות קהילתיות, קיום קבוצות מנהיגות והובלת תהליכים חברתיים בבית הספר ובקהילה הם אבן דרך משמעותית בחינוכו של כל הנער. מסגרות של כתות חינוך מיוחד וקבוצות נעל"ה (נוער עולה לפני הורים) משתלבות באופן טבעי בבית הספר ומהוות את הבסיס האמיתי להטמעת הערכים בהם בית הספר מאמין ומוביל.

עקרונות מובילים

  • חינוך אישי – הרחבת סל האפשרויות של התלמיד באמצעות יצירת מצפן חוזקות לכל תלמיד דרך החינוך האישי SML= self managed learning ובאמצעותו ליצור למידה רלוונטית ומשמעותית לכל תלמיד מתוך היכרות אישית וקשר מורה-תלמיד, מיפוי נקודות החוזק שלו וחתירה לקראת מצוינות אישית.
  • מצוינות אישית – קידום תלמידים בהלימה לנקודות החוזק שלהם , מתוך אמונה במתן הזדמנות שווה לכל אחד במרחב הכפרי הרחב.
  • יוזמה – עידוד יזמות אישית וקבוצתית החל מכתה ז' בתחומים מגוונים חברתיים – קהילתיים ומדעיים – טכנולוגיים.
  • בחירה – המרחב הכפרי העשיר מאפשר בחירה, מזמן למידה אחרת והעצמת התלמיד על פי חוזקותיו. להלן מסלולי הבחירה לתלמיד/ה:

מסלול לימודי ייחודי תלת-שנתי לתלמידי חטיבת הביניים –מבוסס על בחירה ולמידה אישית מבוססת פרוייקטים  בהנחיית מורה. מפגשי העצמה בתחומים אקדמאיים, למידה בקבוצות קטנות המאפשרת למידה משמעותית אחרת, קשר אישי, גיבוש שכבתי. מקצועות החובה ההומניסטיים מתחברים גם הם לציר המארגן השכבתי. להלן הציר המארגן בכל שכבה:

בשנתון ז' – "בשביל הזהות"

בשנתון ח' – "בשביל האחר – קהילה וסביבה"

בשנתון ט' – "בשביל החברה הישראלית"

מרחבי החממ"ה– מסלולים ייחודים לתלמידי חטיבת הביניים המאפשרים לתלמידים להרחיב את תחומי הלמידה שלהם, ואת התנסויות הלמידה שלהם באמצעות יזמות, מנהיגות, העצמה אישית ומימוש עצמי. כל תלמיד בוחר מרחב בו יחווה למידה משמעותית אחרת ויציג את תהליך הלמידה שחווה. בין המרחבים: תיאטרון, תקשורת רדיו, צילום, אילוף כלבים, פינת חי, ניווט ספורטיבי, אמנות, רובוטיקה ועוד. המסלולים המגוונים מתפתחים בהמשך למגמות בחטיבה העליונה.

"מגלים עולמות בגלים" – מרכזי העצמה אישית יתקיימו בסוף יום הלימודים לתלמידים שירצו להעשיר עולמם בתחומים: להקת מחול, הרכבים מוסיקליים, נבחרת ניווט ספורטיבי, גלישת גלים ועוד.

לימודי מחול –תלמידות חט"ב במסלול לימודי המחול לוקחות חלק בתוכנית לימודי מחול משולבת, הן במסגרת שעות ביה"ס והן אחה"צ (מרכז מיר"ב). לימודי המחול "יצמחו" בעתיד למסלול בחטיבה העליונה.

האקדמיה לכדורגל של מכבי חיפה מסלול ייחודי לתלמידים המצטיינים בכדורגל. המסלול מחייב השתלבות במועדון הספורט של מכבי חיפה על פי התבחינים של מועדון הספורט וכמו כן עמידה במבחני כניסה של בית הספר "גלים". המסלול מאפשר לתלמידים מצטיינים בכדורגל ובעלי מוטיבציה ללימודים עיוניים לבגרות לשלב בין שני התחומים.

  • חדשנות פדגוגית: למידה משמעותית בכל שכבות הגיל באמצעות פרוייקטים, לפי עקרונות ה-PBL = project based learning. יוזמות מורים ותלמידים, פיתוח מיומנויות המאה ה-21.

 

  • מתן מענה לימודי לקצוות: העשרות ותמיכות.

כתת מצויינות – מסלול ייחודי תלת-שנתי (ז'-ט') למצטיינים. מטרת התוכנית הרחבת לימודי המתמטיקה והמדעים תוך העשרה והתנסות נוספת במגוון סיורים לימודיים.

ההצטרפות לכיתה מותנית ברישום מוקדם, השתתפות בסדנת הכנה ובבחינת מיון).

מרכז מל"א (מרחב למידה אחר) – מעניק לתלמידים מתקשים הזדמנות להתפתחות תוך מתן תמיכות ייחודיות במרחב למידה משלהם בליווי אישי של חבר צוות.

מרכז שי"ר – מרכז בית ספרי הפועל בסוף יום הלימודים, ומטרתו לתגבר ולסייע לתלמידים המעוניינים בעזרה.

מרכז "חיבורים" – שלוחת המרכז (שיתוף בין המט"ל, שפ"ח והמרכז הטיפולי לילד ולנער) פועלת בביה"ס במתן מענה רגשי טיפולי. המענה ניתן ברמה הפרטנית ו/או קבוצתית.

 

 

  • שייכות לכפר, לקהילה, למדינת ישראל

תוכנית "בשביל חוף כרמל" – בית הספר לוקח חלק בתוכנית החינוכית הכוללת של מועצת חוף הכרמל לחיזוק השייכות וערכי הקיימות, מטייל ולומד בשביל, מכשיר תלמידים ללמד בשביל. התוכנית מאפשרת פדגוגיה מבוססת מקום חדשנית של למידה מחוץ לכיתה.

תוכנית בארי  בשיתוף עם מכון הרטמן – תוכנית להעמקת זהות יהודית ישראלית, מגוונת ופלורליסטית בקרב הצוות והתלמידים.

כי"ח, תוכנית מארג – שותפות בתוכנית מצויינות לקידום יהדות, ציונות ואזרחות.

 

  • חינוך חברתי ערכי

לצד קידום ההישגים הלימודיים, רואה עצמו בית הספר "גלים" חוף הכרמל מחויב להוות מסגרת ערכית מחנכת, המובילה את התלמיד להיות אזרח תורם ומעורב. בביה"ס פועלות מסגרות חברתיות השמות דגש על סובלנות, רב תרבותיות וקליטת עלייה. ביה"ס רואה בהתנדבות ובעזרה לזולת ערך עליון. כל אלה תוך מתן מענה לצרכים האישיים של כל תלמיד.

ביה"ס מעודד יצירת מנהיגות חינוכית צעירה בקרב התלמידים – ייצוגית וייעודית. נציגי מועצת התלמידים נבחרים באופן דמוקרטי ופועלים למען ייצוג התלמידים, יוזמת פעולות לרווחת התלמידים ולמען קידום בית הספר. קבוצות מנהיגות ייעודיות פועלות במגוון תחומי סביבה וחברה.

פרופיל בית הספר